Otwarta, rozwijająca się na planie koła bryła nowego budynku, sygnalizuje nową strategię otwartości tej niegdyś najbardziej, w komunistycznej Polsce, obciążonej ideologicznie instytucji.
Struktura budynku o rozległych, przeszklonych przestrzeniach tworzy atmosferę dostępności, a także przyjaznego nastawiania do szerokiej publiczności. Językowi form architektonicznych nowej siedziby Telewizji Polskiej bliska jest nieposkromiona i nieustannie ewoluująca twórczość Franka Gehry’ego.
Dominująca nad resztą kompleksu Wieża Babel jest czytelnym znakiem dzisiejszej „wielojęzycznej” medialnej rzeczywistości. Kolejne inspiracje wykorzystane w projekcie to: motyw Arki (sale wielofunkcyjne, studia i pomieszczenia techniczne), japońskie wzory dekoracyjne (kamienna posadzka przed budynkiem), rzymska Fontanna di Trevi (rzeźba globu ziemskiego wyłaniającego się ze skał) oraz statuetka Wiktora, dorocznej nagrody Akademii Telewizyjnej (rzeźba przed budynkiem).
Nie dziwi więc fakt, że realizacja otrzymała I. nagrodę w konkursie SARP na przekształcenie dotychczasowego kompleksu TVP S.A. przy ul. Woronicza 17.
Budując zmieniamy otoczenie. Przekształcamy komponując elementy pełne i tworząc nowe „pustki urbanistyczne.” Wieża Telewizyjna w Warszawie, dzieło Bieleckiego, jest tego przykładem. Położenie i wyraz brył o różnej morfologii nadają tożsamość tej budowli. Pismo architektoniczne Bieleckiego gra formami, znakami, cieniami i światłem w poszukiwaniu związku świata wyobrażonego z tym, co dzieje się i powstaje w wieży. Jest to z jednej strony sposób afirmacji symboliki instytucji, a z drugiej – wzmocnienie jej obecności i pokreślenie miejsce.
UGO BRUNONI, architekt
Ta niezwykła budowla stoi w otoczeniu ponurych form użytkowych minionego czasu. Wrażenie jest takie, że obie rzeczywistości do siebie nie pasują, i że tego budynku nie powinno tam być. Ale na szczęście jest! Jego dynamiczna konstrukcja budzi wszystko do życia. Wielka odwaga autorów, pomysłowość, a zwłaszcza błogosławiona nieświadomość własnej artystycznej przeszłości, sprawiają, że dzieło kojarzy mi się z wielkim utworem Gavina Bryars’s: „Jesus Blood Never Failed Me Yet.” W obu sytuacjach prawdziwa sztuka powstała bez wysiłku, jakby mimochodem, stajać się po prostu spełnionym marzeniem artystów.
MICHAŁ LORENC, kompozytor
Nowy budynek TVP w Warszawie przeciwstawia się otaczającym go banalnym biurowcom jak dźwięk pobudki. Zazdroszczę dziennikarzom i technikom, którzy będą chodzić do pracy przez wspaniały dziedziniec i wielki, gościnny hol tworzące najbardziej ekscytującą przestrzeń w Polsce. Mam nadzieję, że ten budynek będzie podnosił na duchu a tym samym wpływał na polską telewizję.
JOSEPH RYKWERT, historyk architektury
Powiązany artykuł w prasie (Architektura-Murator 6/2009) LINK /LINK